Zawieszenia

Sprawne zawieszenie samochodu gwarantuje stabilność i komfort jazdy. Pochłania ono energię z nierówności drogi, chroniąc tym samym nadwozie oraz niwelując wstrząsy podczas jazdy.

Podzespoły, wchodzące w skład zawieszenia, zużywają się bądź uszkadzają, podobnie jak inne elementy auta.

Wymiana amortyzatorów

Stan amortyzatorów należy sprawdzać przynajmniej raz w roku lub co 20.000 km. Niepokojące sygnały, by skontrolować ich kondycję:

  1. stuki z okolic kół,
  2. bujanie nadwozia przy pokonywaniu nierówności,
  3. wydłużona droga hamowania, pomimo sprawności hamulców,
  4. nierównomierne zużywanie się opon.

Wymiana wahaczy

Wahacze łączą nadwozie samochodu ze zwrotnicą koła. Występuje bardzo wiele rozwiązań tego typu połączenia.  Skrzypienie lub stukanie w okolicach kół, czy widocznie pogorszona precyzja kierowania autem, to powód, aby udać się do serwisu. Jeśli, np. przy pokonywaniu nierówności czy wjechaniu w dziurę, wystąpią powyższe symptomy, nie bagatelizujmy ich. Zaniedbanie tych objawów, może doprowadzić w dłuższej perspektywie do zniszczenia opon.

Wymiana drążków stabilizatora

Drążek stabilizatora dba o to, by każde z kół przylegało do nawierzchni, spinając wahacze. Głównym powodem zużycia jest jazda po dziurawych drogach i nierównościach. Najczęstszymi objawami zużycia są dochodzące z okolic kół piski, stuki i skrzypienie na nierównym podłożu.

Wymiana resorów i sprężyn

Resory odpowiedzialne są za amortyzację wstrząsów i drgań powstających podczas jazdy samochodem po nierównościach. Sprężyny utrzymują również ciężar nadwozia. Są to mocno obciążane mechanicznie elementy układu zawieszenia, nawet podczas postoju auta. Dlatego też, powinno się je wymieniać po przejechaniu przez samochód 200.000 km.

motocars - Lata doświadczeń w motoryzacji