Geometria

Geometria zawieszenia określa parametry, wg których koła i układ kierowniczy są tak ustawione, aby auto zachowywało się prawidłowo podczas jazdy na wprost, do tyłu oraz po łuku. Z punktu widzenia stabilności samochodu i bezpieczeństwa jazdy jest to szalenie istotny parametr.

Kiedy należy wykonać geometrię kół?

Pomiar ustawień zawieszenia wykonujemy, gdy pojazd, który uległ wypadkowi, ma uszkodzone elementy zawieszenia. Po jego naprawie sprawdzamy geometrię i korygujemy błędy. Podobnie w przypadku naprawy układu kierowniczego lub gdy Klient zgłasza się do nas z problemem „ściągania auta na jedną stronę”, czy też zauważy nierówno ścierany bieżnik opon.

Co badamy podczas geometrii zawieszenia?

Jednym z parametrów, który oceniamy jest zbieżność kół. Sprawdzamy wzajemne ustawienie kół przednich i tylnych. Wartość położenia kół względem siebie (na tej samej osi) musi się mieścić w przedziale wyznaczonym przez producenta. W samochodach z napędem na przednie koła, zbieżność może być dodatnia, zerowa lub ujemna. Przy napędach tylnych prawidłowa jest tylko zbieżność dodatnia.

Sprawdzamy także kąt pochylenia płaszczyzny kół do pionu. Ma to wpływ na przyczepności oraz zużycie opon. 

Kontroli podlegają również kąt pochylenia sworznia zwrotnicy (nie jest regulowany) oraz kąt wyprzedzenia osi zwrotnicy (w większości nowoczesnych aut nie podlega regulacji). Odstępstwa wartości tych kątów od normy pojawiają się wskutek zużycia elementów zawieszenia

Dlaczego geometria kół jest taka ważna?

Prawidłowe ustawienie zawieszenia wpływa na komfort prowadzenia samochodu. Auto trzyma się drogi, nie ucieka na boki, bieżnik opon zużywa się równomiernie. Celem nadrzędnym jest bezpieczeństwo jazdy.

motocars - Lata doświadczeń w motoryzacji